Viszont vannak aggályok, függetlenül attól, hogy milyen járművekről és milyen energiarendszerről van szó.

Az elektromos járművekről (EV) szóló Consumer Reports elemzés szerint az üzemanyag-megtakarítás önmagában több mint 4700 dollár lehet a tulajdonlás első hét éve alatt. Mivel egy elektromos autóban mindössze 20 mozgó alkatrész van, a karbantartási megtakarítás a jármű élettartama alatt 6000 és 10 000 dollár között lehet - állítja a CBS News.

Jeffrey Sachs közgazdász és fenntarthatósági szakértő szerint a közvetlen adókedvezmények vagy egyéb támogatások pedig segíthetnek az induló költségek fedezésében. Szerinte a megtakarítások az iparág bővülésével fognak igazán növekedni, és várakozásai szerint az elektromos járművek összköltsége már két-három éven belül a benzin és gázolaj üzemű járművek szintje alá fog esni.

"Ez a költségcsökkenés, amely már megfigyelhető, folytatódni fog, és tény, hogy nem lesz sok választásunk, mert az összes gyártó cég most a Teslára néz, és azt mondja: Hé, mi is errefelé megyünk" - mondta.

Amikor az egyik legfontosabb amerikai üzemanyag-szállító vezeték (a Colonial Pipeline) egy zsarolóvírus-támadás miatt a minap leállt, világos lett, hogy hasonló esemény az elektromos hálózattal is megtörténhet.

"Ez nem egy csővezeték fizikai feltörése, hanem digitális behatolás volt. Tehát valóban vannak aggályok, függetlenül attól, hogy milyen járművekről és milyen energiarendszerről van szó. De azt gondolom, hogy a megújuló energiarendszer biztonságosabb, mert nem függ a nemzetközi piacok szeszélyeitől, a közel-keleti háborúktól, közel-keleti bojkottoktól és geopolitikai válságoktól. A jövőben pedig még sokkal jobb lesz" - mondta Sachs.

Az USA-ban a politika is az EV-k mellé állt. A Biden-kormányzat a tervek szerint 15 milliárd dollárt szándékozik elkölteni 500 ezer töltőállomás építésére országszerte, ráadásul a következő három évben várhatóan megháromszorozódik az Egyesült Államokban kapható EV-modellek száma.

Egyre többen gondolják azt az USA-ban, hogy még ha a költségek hátrányt is jelentenének, akkor is lépni kell az EV-k irányába az éghajlati kockázatok miatt. Sachs szerint azonban ez a változás egyben nagyszerű üzlet is lesz. A legnagyobb költséget jelentő alkatrész egy elektromos járműben az akkumulátor. Az elmúlt 10 évben azonban az akkumulátorok ára nagyjából 90 százalékkal csökkent. Olyan gyorsan, hogy elemzők szerint az EV-k beszerzési ára a következő kettő-négy évben a benzinüzemű járműveké alá fog esni.

Forrás: computerworld.hu / cbsnews.com