http://78-131-57-228.static.hdsnet.hu/14-iq-light/15078-mukodo-quadrocoptert-epitettek-leonardo-da-vinci-500-eves-vazlatai-alapjan#sigProId365a2090a3
A függőleges fel- és leszállású repülőgépek használata egyre nagyobb érdeklődést vált ki.
Leonardo da Vinci leginkább a festményeiről ismert, de 1480-ban - több száz évvel az első emberi repülés előtt - a polihisztor egy repülőgép tervét is felvázolta. A megfelelő anyagok híján da Vinci soha nem építette meg vagy tesztelte a helikopter-szerű eszközt, így nem tudhattuk, hogy ez a korai makett képes volt-e egyáltalán bármennyi magasságot nyerni.
Mostanra kiderült, hogy igen. A Marylandi Egyetem mérnökökből álló csapata da Vinci vázlatait használta fel, hogy egy repüléstervezési versenyen egy működőképes drónt mutasson be. A Crimson Spin nevű eszköz egy kicsi quadrocopter drón, amelynek szárnyait da Vinci légcsavar terve ihlette. Ez egy archimédeszi csavar koncepcióját használta a levegő ellenében történő nyomás kialakítására a repüléshez.
A drónnak négy műanyagból készült dugóhúzó alakú szárnya van, de ahelyett, hogy valaki kézzel forgatná (vagy pumpálná) őket, ahogy da Vinci javasolta, ezeket a szárnyakat akkumulátorok és elektromos motorok hajtják. A mai drónokhoz hasonlóan ez rendszer is a propellerek sebességének apró változtatására támaszkodik, hogy egyik vagy másik irányba haladjanak. A da Vinci vázlatain látható egytengelyes konstrukció létrehozása sokkal bonyolultabb volt, mint első ránézésre gondolnánk, és modern helikopterekben használt technológiai megoldásokat kívánt.
Austin Prete, aki a projekt mérnöki csapatának tagja, és a Crimson Spin névre keresztelt járművet megépítette, a Transformative Vertical Flight konferencián mutatta be az első videót a quadrocopter repüléséről.
"Teljesen meglepődtem, hogy működik" - mondta Prete, hozzátéve, hogy a gép mindkét szárnyszélén egy csavarodó légörvényt hoz létre, amely spirálisan lefelé fordul, és felfelé irányuló tolóerőt hoz létre.
Lehet, hogy nem egy 530 éves helikopterkonstrukcióval fogunk repülni, de ez a projekt akkor jött létre, amikor a VTOL, vagyis a függőleges fel- és leszállású repülőgépek használata egyre nagyobb érdeklődést vált ki, mivel potenciálisan alkalmasak lehetnek csomagok szállítására vagy légi taxiként való használatra. A Crimson Spin egyedülálló aerodinamikája a VTOL-ok számos kihívása közül néhányat megold, mivel kevesebb leáramlást produkál, és valószínűleg csendesebb lenne, mint a hagyományos légcsavarok.
Prete úgy véli, hogy a drónjuk "geometriaoptimalizálással és a különböző repülési módokban való teljesítmény vizsgálatával" továbbfejleszthető, és akár utasok szállítására is képes lehet. A kutatás akkor folytatódhat a Marylandi Egyetemen, ha van rá érdeklődés és finanszírozás.
"Ez egy olyan praktikus repülőeszköz lehet, amely potenciálisan felskálázható a személyszállító képességig, de nem hiszem, hogy a vállalati tervekben megjelenhet, amíg nem végeznek további kutatásokat a funkció, a megbízhatóság és a teljesítmény területén. A végén azonban hasonló pozíciókban működhet, mint a foglalatba épített rotorok" - mondta Prete a Gizmodónak.
Forrás: computerworld.hu