http://78-131-57-228.static.hdsnet.hu/14-iq-light/1871-a-stream-lenyomja-a-zeneletoltest#sigProIdb584cbe97c
A stream vált a zeneipar legdinamikusabban bővülő szektorává. A szerverről továbbított zenéből származó bevételek 40 százalékkal emelkednek majd idén a Strategy Analytics jelentése szerint. Ezzel szemben a letöltésekre költött összeg mindössze 8,6 százalékos növekedést tud produkálni. Az előrejelzés szerint 2015-re a digitális értékesítés túlszárnyalja a CD és egyéb fizikai formátumok bevételét.
A zene internetes elérésének újabb és legdinamikusabban bővülő formája a stream, amely 40 százalékos bevétel növekedést ér majd el idén – írja a BBC. Streameléskor a zenefájlok nem kerülnek közvetlenül a fogyasztó számítógépére, hanem – a YouTube-hoz, vagy az Egyesült Államokban elterjedt Netflix-hez hasonlóan – egy szerveren tárolódnak és onnan „sugározzák” azokat a felhasználó gépére. Az olyan, itthon még kevéssé elérhető szolgáltatások, mint a Spotify, a we7, vagy az MOG több mint 1 milliárd dollárt hoznak majd a zeneiparnak. Ezek a szolgáltatások ingyenes elérést biztosítnak egy korlátozott zenei adatbázishoz, a teljes kínálat havi 5-10 dolláros előfizetésért érhető el.
A digitális értékesítési formához képest ettől függetlenül még a letöltéseken keresztül folyik be a legtöbb pénz, várhatóan összesen 2,2 milliárd dollár 2012-ben, ami azonban csak 8,6 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Olyan online áruházak végzik ezeket a tranzakciókat, mint az Apple tulajdonában lévő iTunes, vagy az Amazon.
A zeneipar legnagyobb bevételi forrását még mindig a fizikai formátumok jelentik, mint amilyen a CD. Ezek az eladásokból befolyt összegek 61 százalékáért felelnek, ami viszont 12 százalékos visszaesés. A zeneipar digitális szektora 2015-re átveszi a vezető szerepet a fizikai tárolóktól – nyilatkozta Ed Barton, az elemzést készítő Strategy Analytics igazgatója.
A zeneipar a digitális előretöréstől függetlenül zsugorodik – írja a Wall Street Journal. Összességében a digitális eladások 1,3 milliárd dollárral nőnek majd, a fizikai hordozók viszont 1,9 milliárd dollárral esnek vissza. A bevételek globálisan 2,6 százalékkal csökkennek.
Közép- és Kelet-Európában 14 százalékkal csökkent a zeneipari bevétel 2010 és 2011 között, erre az évre pedig 6 százalékos esést jósolnak. Az előfizetéses rendszerek csak most kezdenek el feltűnni a térségben, tehát most dől el, mennyire lesznek népszerűek. „A többi olyan térséghez hasonlóan, ahol virágzik a kalózkodás, és vegetálnak a letöltéses rendszerek, a feliratkozásos stream a zeneipar egyetlen reménysége, hogy jelentőségteljes online üzletet építsen ki a régióban” – olvasható Strategy Analytics jelentésében.
Forrás: vg.hu