http://78-131-57-228.static.hdsnet.hu/9-kulfold/2791-varatlan-lehetosegeket-hozhat-a-globalis-felmelegedes#sigProIdb8796a1dce
Bár egyhamar nem fogják csökkenteni a Panama- és a Szuezi-csatorna forgalmát az Jeges-tengeren létrejövő új hajózási útvonalak, a globális felmelegedés munkája azonban egyre szembetűnőbb, az UCLA kutatása szerint nyaranta példátlan mennyiségű jég fog elolvadni.
"A folyamat egyrészt izgalmas a gazdasági szempontokat tekintve, ugyanakkor aggasztó a biztonság szempontjából, mind a sarkvidéki környezetet, mind a hajókat illetően" - nyilatkozott a kutatás vezetője, Laurence C. Smith az UCLA földtudományok professzora.
A tanulmány, ami az északi sarkvidék leghajózhatóbb hónapját elemezte, az első átfogó felmérés a Jeges-tenger átjárhatósági potenciáljáról a globális hőmérséklet emelkedése óta, maga a tanulmány a 2040-2059 közötti időszakot felölelő független éghajlat előrejelzéseken alapul.
A kutatók szerint az évszázad közepére a hagyományos vízi járművek is képesek lesznek elnavigálni a Jeges-tenger eddig elérhetetlen területeire, nem lesz szükség jégtörő hajókra, hogy utat vágjanak számukra, ahogy az jelenleg is zajlik. "Egy olyan jövőről beszélünk, amiben a nyíltvízi járművek - ha nem is minden évben - képesek lesznek kíséret nélkül átkelni a Jeges-tengeren, ami jelenleg elképzelhetetlen" - mondta Scott R. Stephenson, aki szintén részt vett a tanulmányban.
Ugyancsak meglepő, de az sarkvidék jege is elvékonyodhat annyira, hogy a jégtörők képesek lesznek átvágni magukat a Csendes- és az Atlanti-óceán között, vélekedett Smith és Stephenson. "Soha senki nem gondolkozott azon, hogy áthajózzon az Északi-sarkon" - mondta Smith. "Ez egy teljesen váratlan lehetőség"
Az Északi-sarkon átvezető útvonal 20 százalékkal rövidebb, mint a jelenlegi legforgalmasabb sarkvidéki hajózási útvonal, az északi tengeri útvonal, ami az orosz partok mentén halad. A Rotterdam és Yokohama között közlekedő vízi járművek útja egyébként már önmagában körülbelül 40 százalékkal rövidebb, mint a Szuezi-csatornán átvezető hagyományos útvonal. Még a kanadai partoknál fekvő legendás és hírhedten alattomos északnyugati-átjáró, ami a legközvetlenebb útvonalat biztosítja Ázsia és Kanada keleti, valamint az USA északkeleti része között, is a várakozások szerint alkalmasabb lehet a jég ellen felkészített Polar Class 6 besorolású járműveknek, sőt talán még a világ kereskedelmi flottáinak nagy részét alkotó, megerősített hajótesttel nem rendelkező vízi alkalmatosságok számára is.
Ma az északnyugati-átjáró elméletben átlagosan csak hétévente járható, ezért nem életképes opció a kereskedelmi hajózás számára. Az évszázad közepére azonban a tengeri jég olyan mértékben megolvadhat, hogy minden szeptemberben hajózhatóvá válik, a lehetőség azonban gyakorlatilag lekorlátozódik egyetlen hónapra, hangsúlyozta Smith, emellett nemzetközileg nem, vagy alig ellenőrzött vizekre enged bejutást.
A kutatók két éghajlat változási forgatókönyvet is megvizsgáltak. Az egyik az általánosan várt 25 százalékos, a másik egy további 10 százalékos szén emisszió növekedéssel számolt, meglepetésükre mindkét lehetőség hasonlóan drámai hatásokat jövendölt. A modellek azt mutatták, hogy az évszázad közepére elérjük azt a pontot, ahol még a közepes képességű jégtörők is oda hajózhatnak, ahová nekik tetszik.
Az előrejelzéseknek hatásuk lehet a hosszú távú kereskedelmi és kormányzati tervekre, különösen, ami a kikötő létesítéseket, természeti erőforrások kitermelését és a hajózási útvonalak jogi szabályzását illeti, fogalmazott Smith és Stephenson, hozzátéve, hogy a hajózási társaságok jelentős költségmegtakarítást érhetnek el az új útvonalak megnyílásával, míg Oroszország eleshet az innen származó bevételeinek egy részétől.
Forrás: sg.hu