Az önvezető technológia hihetetlen sebességgel kezdett el terjedni a logisztikában, részben a járvány, részben pedig a szakképzett munkaerő hiánya miatt. Ma már nem lehetetlen úgy automatizálni egy logisztikai központot, hogy világításra se legyen szükség, ami pedig azt jelenti, hogy a „klasszikus” targoncavezetői pozíció már ebben az évtizedben megszűnhet.

Egy raktári terület sokkal egyszerűbb környezet az önvezető járművek számára, mint a közúti közlekedés, azonban itt is vannak szabályok, ahol emberek dolgoznak, ott bizony felmerül a hiba lehetősége – mondta Hoffer Zoltán, a 4iG Nyrt. senior szakértékesítője, aki AGILOX önvezető targoncák integrációjával foglalkozik.

A logisztikára is igaz, hogy az ember a legnagyobb veszélyforrás. Szerencsére a technikai fejlődés ma már lehetővé teszi, hogy hibrid környezetben – ahol ember által irányított és autonóm járművek egyaránt közlekednek – is biztonságosan lehessen üzemeltetni egy raktárat vagy logisztikai központot. Ennek köszönhetően a cégek körében közkedvelt cél beruházni autonóm anyagmozgató járművekre.

A zöldmezős beruházásoknál többen választják az autonóm eszközök beszerzését, mint más típusú fejlesztéseknél. A korábban kialakított rendszereknél ugyanis ritkábban merül fel, hogy lehet ezt jobban, hatékonyabban is csinálni.

Természetesen vannak kivételek, ilyenkor az átállás mindig egy pilotprojekttel indul és amikor ennek előnyei nyilvánvalók lesznek, akkor jellemzően már tömegesen szerzik be az autonóm targoncákat – fogalmazott Szép Alex, a 4iG szolgáltatásmenedzsere. A teljesen automatizált rendszer lenne az ideális, hiszen az önvezető targoncák képesek egymással kommunikálni, míg az emberek esetében ez a kapcsolat korlátozott.

Az önvezetésnek is különböző fokozatai vannak. Az egyszerűbb megoldásnál a padlón elhelyezett mágnesszalagok irányítják az autonóm anyagmozgatókat (AGV), ennek hátránya tapasztalataink szerint, hogy a többi targonca gyakran felszedi ezeket a csíkokat és ezek javítására mindig készen kell állni. A mi megoldásunknál nincs szükség mágnesszalagokra és folyamatosan készenlétben tartott karbantartókra, hiszen a szállítóeszközeink saját döntéseket hoznak – teszi hozzá Hoffer Zoltán.

Az AGILOX AMR robotok teljesen önállóan tájékozódnak, és a SWARM kommunikációs technológiának köszönhetően – az Uber-sofőrökhöz hasonlóan – kiosztják, hogy egy adott csomagért melyikük menjen, ki van éppen a legközelebb a kipakolási vagy felvételi ponthoz. A 4iG szolgáltatásmenedzsere kiemelte: hogy milyen bonyolult logisztikai műveletek elvégzésére képes egy ilyen eszköz, az programozás kérdése. A gépek vonalkódok alapján szállíthatják a célterületre a termékeket, vagyis ezáltal az önvezető AGILOX targonca képes a teljes logisztikai folyamatot elvégezni. A targoncák kiszámolják az optimális útvonalat is, és amennyiben akadályba ütköznek, akkor kikerülik az akadályt és amint lehet, visszatérnek a szoftverben rögzített útvonalra. Gyakorlatilag csak egy kiépített WiFi hálózat kell a megoldás üzemeltetéséhez – magyarázta Szép Alex. A 4iG a teljes integrációt és a támogatást biztosítja a megoldáshoz, beleértve a WiFi hálózat minőségének felülvizsgálatát is.

Biztonság mindenek felett

A legfontosabb természetesen a biztonság. Az eszközök azonnal lassítanak, ha valaki közelít hozzájuk, egy bizonyos távolságon belül pedig állóra fékezik magukat. A beépített biztonsági területszkennernek köszönhetően az AGILOX különválasztja a figyelmeztetési és a veszélyes zónát, így a tereptárgy vagy személy távolságát folyamatosan érzékeli és ennek megfelelően lassítja mozgását, kritikus távolság esetén pedig teljesen megáll.

A targoncák maximális sebessége 1,4 méter másodpercenként, ami gyaloglási sebességnek felel meg. A targoncák minden szükséges tanúsítvánnyal rendelkeznek, a hiba lehetősége elenyésző. Amennyiben mégis baleset történik, azt gyakorlatilag mindig emberi mulasztás okozza. Szerencsére a számtalan szenzornak köszönhetően egy önvezető targonca ott sem okoz majd váratlan problémát, ahol a hagyományos targoncákkal nem tartják be az előírt sebességkorlátozásokat.

Megoldás a munkaerőhiányra

A legtöbb cégvezető elsősorban az emberi erőforrástól függetlenedés érdekében dönt az önvezető targoncák beszerzése mellett. Az anyagmozgató szakmában elharapódzó munkaerőhiány miatt e beruházás nem feltétlenül jelenti a meglévő dolgozók elbocsátását.

Azt tapasztalom, hogy az autonóm eszközök iránti érdeklődés az elmúlt 1-1,5 évben nőtt meg drasztikusan, amely nem csak a járvány következménye - mondta Szép Alex. A szakképzett munkaerőt nagyon nehéz megszerezni és még nehezebb megtartani, a bérigények pedig az egekbe szöktek. Egy önvezető targonca vélhetően nem csak egy operátort vált ki, hanem megszünteti a nem tervezett esetekből fakadó bizonytalanságot – fűzte hozzá a 4iG szolgáltatásmenedzsere. az biztos, hogy a targoncavezető is azon szakmák sorába tartozik, amelyet a következő évtizedben el fog tüntetni a technológiai fejlődés. Már most meg lehet tervezni úgy egy logisztikai központot, hogy csak a karbantartásra kelljen embereket alkalmazni.

Hoffer Zoltán hangsúlyozta: a technológia fejlettségét jól mutatja, hogy akár világítás nélküli logisztikai központ üzemeltetését is megoldhatjuk, hiszen a gépeknek nincs szüksége megvilágításra a feladataik elvégzéséhez.

Forrás: napi.hu

Tafedim tea

Igmándi Sajtműhely

WeblapWebáruház.hu

Map

free counters

Nézettség összesen

Cikk: 74 809 472 megtekintés

Videó: 47 973 773 megtekintés

MTI Hírfelhasználó

Látogatók

Összesen6888000

Jelenleg az oldalon

4
Online

Interreg CE1013 REFREsh