Egyelőre csak nagyon kis mennyiségben sikerült előállítani az anyagot, de ha nagyban is működik a koncepció, karbonsemlegessé teheti a repülést.

A közlekedés más ágaihoz hasonlóan a repülőiparban is egyre több zöld megoldást dolgoznak ki annak érdekében, hogy az éghajlatváltozást elősegítő ember okozta széndioxid-kibocsátás mérséklődjön. Az Oxfordi Egyetemen is munkálkodnak egy ilyen alternatíván, ezúttal azonban nem egyszerűen egy kevesebb károsanyag-kibocsátással járó üzemanyagról van szó, hanem egy olyan megoldásról, amely szén-dioxidot használ alapanyagként a gyártás során. Ha a kísérleti módszer nagyban is beválik, gyakorlatilag nullára hozhatja ki az ezt használó repülők széndioxid-mérlegét, karbonsemleges repülést téve lehetővé.

Tiancun Xiao és kollégái kísérleteik során tulajdonképpen megfordították a fosszilis üzemanyagok égési folyamatát. Amikor az olaj vagy a földgáz elég, az ezekben található szénhidrogének szén-dioxiddá és vízzé alakulnak, miközben energia szabadul fel. A kutatók a szén-dioxidhoz 350 °C-os hőmérsékleten citromsavat, hidrogént és egy vasat, mangánt és káliumot tartalmazó katalizátort adtak hozzá egy rozsdamentes acél tartályban. A folyamatban olyan folyékony üzemanyag keletkezett, amely elvileg alkalmas lehet a sugárhajtású repülőkben való használatra is.

Egyelőre mindössze pár gramm üzemanyagot állítottak elő a módszerrel, és az alapanyagul szolgáló szén-dioxid egy gázpalackból származott. A hosszú távú elképzelés azonban az, hogy ha sikerül nagyobb mennyiségben is hatékonyan megoldani a gyártást, az üvegházhatású gázt ipari környezetből vagy egyenesen a levegőből befogva nyerik majd ki. Ilyen módon elérhető lehet, hogy a repüléssel legalábbis ne növekedjen a légköri széndioxid-szint. Hatékony kivonási módszerek révén pedig akár csökkenthető is lehet a gáz mennyisége az atmoszférában, ami kulcsfontosságú lenne a felmelegedés mérsékléséhez.

A kutatók elmondása szerint az új módszer olcsóbb és egyszerűbb az eddigi hasonló célú megoldásoknál, mivel kevesebb elektromos energiát igényel, a katalizátor olcsón beszerezhető anyagokból készült, és a folyamat nem különösebben bonyolult. Xiao elképzelése szerint a jövőben az üzemanyaggyártó telepeket például acélgyárak vagy hőerőművek szomszédságába lehet majd telepíteni, hogy az azok által termelt szén-dioxid rögtön felhasználásra kerüljön, és ne jusson ki a légkörbe.

Mindehhez azonban először is igazolni kell, hogy nagyban is működhet a koncepció, ami a hasonló kísérleteknél mindig nagy kérdés. A független szakértők szerint azonban az ötlet kétségkívül érdekes és ígéretes, így lehet jövője a repülésben. Xiao egyébként másfajta zöld megoldásokon is dolgozik, az általa 2006-ban alapított Velocys nevű cég a Shell és a British Airways számára gyárt alternatív üzemanyagot háztartási hulladék felhasználásával, illetve teherautók számára gázolajat papír- és fahulladékból.

Forrás: ipon.hu / wired.com / nature.com

Tafedim tea

Igmándi Sajtműhely

WeblapWebáruház.hu

Map

free counters

Nézettség összesen

Cikk: 79 859 299 megtekintés

Videó: 52 448 640 megtekintés

MTI Hírfelhasználó

Látogatók

Összesen7509895

Jelenleg az oldalon

8
Online

Interreg CE1013 REFREsh