http://78-131-57-228.static.hdsnet.hu/13-iq100/3810-vizbazisu-akkumulatort-fejleszt-a-general-electric#sigProId9dbd1ebf8b
A GE mérnökei által kifejlesztett új, vízbázisú technológián alapuló akkumulátorok 386 kilométer fölé növelhetik az utazótávolságot az elektromos járművekben, mindössze egy feltöltéssel.
A GE és a Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium tudósai olyan új típusú, vízbázisú "áramlásos" akkumulátor kifejlesztésén dolgoznak, amellyel a megfizethető elektromos járművek egy feltöltéssel eljuthatnak például New York Cityből Washington D.C.-be, de még ennél nagyobb távolságot is meg tudnak majd tenni mindössze egy feltöltéssel. A cég közleménye szerint az új akkumulátorok a jelenleg kapható gépjármű akkumulátoroknál 75%-kal olcsóbbak lehetnek, és a többszörösére növelhetik az elektromos járművek jelenlegi utazótávolságát. A mérnökök azt tervezik, hogy a jövő év folyamán működőképes prototípust állítanak elő és "demonstrálják a koncepció megvalósíthatóságát. Terveik szerint az áramlásos akkumulátorok mind a közlekedésben, mint a nagy volumenű energiatárolásban alkalmazhatóak lesznek a jövőben.
A projektet vezető, a GE vezette és az amerikai Energiaügyi Minisztérium által finanszírozott Energy Frontier Kutatóközpont igazgatói posztját betöltő Grigorii Soloveichik szerint az akkumulátorok a jelenleg kapható gépjármű akkumulátoroknál 75%-kal olcsóbbak lehetnek, és a többszörösére növelhetik az elektromos járművek jelenlegi utazótávolságát. "Az Energiaügyi Minisztérium olyan akkumulátort akar látni, amellyel egy autó akár 386 kilométer távolságot is megtehet. Szerintem ezt a célt még túl is teljesíthetjük."
A GE mérnökeinek elmondása szerint a lítium-ionos és más típusú akkumulátor-rendszerekkel ellentétben az új technológia alapját a szervetlen kemikáliák vízbázisú oldatai jelentik, amelyek azáltal, hogy egyszerre több elektront szállítanak, nagy energiasűrűséget képesek biztosítani. A rendszert "áramlásos" akkumulátornak hívják, mivel a kisülés és a feltöltődés az energiatároló tartályoktól különálló elektrokémiai cellákban történik, ami nagyobb biztonságot is eredményez. "Az áramlásos akkumulátorok elképzelésünk szerint mind a közlekedésben, mint a nagy volumenű energiatárolásban alkalmazhatóak lesznek. "Röviden szólva, az elektromos járművek esetében korszakalkotó technológiát képviselnek."
A kutatás az Energiaügyi Minisztérium ARPA-E RANGE programja keretében zajlik, melynek célja az úttörő jellegű elektrokémiai energiatárolási technológiák kifejlesztése. A Globális Kutatóközpont és a Berkeley Laboratórium mérnökei azt tervezik, hogy a jövő év folyamán működőképes prototípust állítanak elő és "demonstrálják a koncepció megvalósíthatóságát". Összehasonlításképpen: a 2013-as Nissan Leaf EPA által minősített utazótávolsága 120 kilométer. (Az EPA az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala.) A Tesla Motors csúcskategóriás 2013-as Model S-e egy feltöltéssel 426 kilométert tud megtenni. Mindkét jármű lítium-ionos akkumulátorral működik.
A GE már régóta folytat kutatásokat az elektromos járművek területén. A cég már egy évszázaddal ezelőtt előrukkolt az első elektromosjármű-töltőkkel. A közelmúltban a GE mérnökei olyan fejlesztésekkel álltak elő, mint a mára már a cég környezetbarát (Ecomagination) termékportfoliójának részét képező elektromosjármű-töltőállomás, a WattStation, vagy a nátrium alapú Durathon akkumulátorok.
Forrás: sg.hu Kattintson ide...