A természetfilmek, úgy mint a Sir David Attenborough nevéhez kötődő Bolygónk, a Föld 2. című televíziós minisorozat hatására az emberek érdeklődőbbek lesznek a bemutatott fajok iránt - derült ki egy új tanulmányból, amely szerint ennek a fokozott érdeklődésnek a kiváltásához nincs szükség nyílt természetvédelmi üzenetre, csupán az érintett fajok "bőséges szerepeltetésére".

Az írországi University College Cork kutatói a Twitter és a Wikipédia felhasználói adataira alapozták eredményeiket, amelyeket a Conservation Letters című folyóiratban publikáltak - írja a BBC hírportálja.   

Dario Fernandez-Bellon és Adam Kane azután döntött a tanulmány elkészítése mellett, hogy Attenborough sorozatát számos kritika érte amiatt, hogy nem hordozott egy jóval nyíltabb üzenetet a természetvédelemre vonatkozóan.   

A kutatók szerint a Bolygónk, a Föld 2. forgatókönyvének valóban csupán nagyon kis részét szentelték a természetvédelemnek, ez azonban nem befolyásolta a szériához kapcsolódó Twitter- és Wikipédia-aktivitást.   

"Megállapítottuk, hogy az emberek reakcióját, egy-egy faj iránti érdeklődését elsősorban az befolyásolta, hogy az adott állat mennyit szerepelt a képernyőn, függetlenül attól, hogy emlős, madár vagy éppen hüllő volt-e" - mondta Fernandez-Bellon. Más szóval, egy állatnak nem kell az úgynevezett "karizmatikus fajok" közé tartoznia ahhoz, hogy felkeltse a figyelmet.   

"Ez meglehetősen érdekes eredmény, mivel rávilágít a producerek azon gyakori dilemmájára, hogy megtalálják az egyensúlyt aközött, hogy egy műsor szórakoztató legyen és egyszersmind tudatosságra nevelje az embereket anélkül, hogy átcsapna prédikálásba" - jegyezte meg a szakember.   

Hozzátette: "ha egy producer rá akarja irányítani a figyelmet egy veszélyeztetett fajra, akkor nem kell elkezdeni magyarázni, hogy az az állat mennyire veszélyeztetett, hanem csupán azzal, hogy több időt szentelnek neki a képernyőn, az emberek nagy valószínűséggel maguk fognak felmenni a Wikipédiára, hogy utánanézzenek a fajnak".   

A szakemberek arra is kíváncsiak voltak, hogy a sorozat hatására vajon az emberek például adakoztak-e vadvédelmi szervezeteknek. Nem találtak azonban olyan kiugrásokat a szervezetekhez beérkező felajánlások tekintetében, mint amit a Twitter-, és Wikipédia-aktivitásokban észleltek.

Forrás: MTI / bbc.com

Tafedim tea

Igmándi Sajtműhely

WeblapWebáruház.hu

Map

free counters

Nézettség összesen

Cikk: 80 129 557 megtekintés

Videó: 52 648 793 megtekintés

MTI Hírfelhasználó

Látogatók

Összesen7534475

Jelenleg az oldalon

1
Online

Interreg CE1013 REFREsh