http://78-131-57-228.static.hdsnet.hu/9-kulfold/3985-europa-a-deli-aramlat-mellett-dontott#sigProId93ae3e5be7
Bulgáriában megkezdődött a Déli Áramlat gázvezeték helyi szakaszának szerelése. A vezetéken át érkezik majd az orosz gáz a dél- és a közép-európai országokba. Az év végéig megkezdődik a szükséges infrastruktúra építése Szerbiában, majd Magyarország lesz soron.
Az említett országok mellett az építési együttműködés már megkötötték Görögországgal, Szlovéniával, Horvátországgal és Ausztriával is.
A Déli Áramlat bolgár szakasza több mint 500 kilométer. Az építkezés az ország észak-nyugati részén kezdődött. Ez a vidék az ország egyik legszegényebb körzete, ahol a munkanélküliség meghaladja a 20 százalékot. A helyi lakosok abban bíznak, hogy a Déli Áramlat építése munkahelyeket teremt, lehetővé teszi, hogy otthon maradjanak a fiatalok, akik vagy a fővárosba, vagy pedig külföldre mennek a jobb életfeltételek reményében. Az építkezés 3,5 milliárd euró értékű befektetést jelent, közel 3 milliárd jut az állami költségvetésbe, engedményes lesz a gáz, munkát kapnak a helyi alvállalkozók. Ezen kívül a Bolgár Energetikai Holding – a Gazprom partnere – 620 millió euró értékű hitelhez jut.
A Déli Áramlat nem olcsó projekt. De a szállítási biztonság szempontjából egyértelműek előnyei – jelentette ki Bulgáriában Alekszej Miller, a Gazprom vezetője.
Az egész európai kontinens energetikai biztonságának kiemelten fontos eleméről van szó. Hiszen a gáz Oroszországból közvetlenül jut el Bulgáriába, Oroszországból az Európai Unióba, kikerülve a tranzitországokat.
A tranzitországok, és elsősorban is Ukrajna esetében, rendszeres gond a kifizetések kérdése, a gáz „megcsapolása”. Ukrajna miatt többször is volt fennakadás az európai szállításoknál. Amikor a Déli Áramlat teljes kapacitással működik majd, ezekről a problémákról meg lehet feledkezni – jelentette ki Alekszandr Razuvajev, az Alpari cég elemzésű főosztályának igazgatója.
Azt követően, hogy a Gazprom megvásárolta a belorusz gázszállító céget, a Beltranszgazt, és beindult az Északi Áramlat, lényegesen csökkentek a kockázatok. A Déli Áramlattal pedig teljesen megszűnnek ezek a problémák. Ami Európát illeti, százszázalékos garanciával folynak majd a szállítások. Volt alternatíva, a Nabucco, de nem sikerült ezt a vezetéket megtölteni gázzal. Európa így a Déli Áramlat mellett döntött.
A vezetéken át először 2015 végén érkezik a gáz az európai felhasználókhoz. Évente több mint 15 milliárd köbméter fűtőanyag szállítható, ami gyakorlatilag a gáz európai felhasználási mennyiségének egytizede.
Forrás: ruvr.ru