http://78-131-57-228.static.hdsnet.hu/10-belfold/2478-ajanlast-adott-ki-a-felugyelet-a-korrekt-koveteleskezelesrol#sigProId6447397643
A fogyasztók érdekeinek fokozottabb védelme érdekében ajánlást adott ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a követeléskezelés során a pénzügyi intézmények részéről elvárható gyakorlatokról.
Az ajánlás révén a hatóság erősíteni kívánja a tisztességes és együttműködő magatartást az intézmények részéről, és segíteni kívánja az adós fogyasztókat abban, hogy a megfelelő információk ismeretében járjanak el a követelés rendezése érdekében - áll a PSZÁF szombati közleményében.
Az ajánlás fogyasztóvédelmi megfontolásból elvárásokat fogalmaz meg a követeléskezeléshez kapcsolódó ügyfél-tájékoztatás, a kapcsolatfelvétel és az ügyfélkezelés megfelelő formáiról és azok tartalmáról.
Az ajánlást a felügyelet a hazai és nemzetközi gyakorlat, a fogyasztói beadványok kedvezőtlen tapasztalatai, és az érdek-képviseleti szervekkel történt egyeztetések alapján alakította ki.
Alapvető elvárás, hogy a pénzügyi szolgáltatók a késedelmes követelésről kiküldött ügyfélértesítő leveleikben pontos információkat közöljenek az adósokkal a tartozás összegéről és összetételéről (tőke, kamat, késedelmi kamat, díjak), a lehetséges áthidaló megoldásokról, a követeléskezelés várható menetéről, figyelmeztessék őket a nemfizetés miatt a tartozás növekedésére, és az adós fogyasztó számára lehetséges egyéb hátrányos következményekre. A PSZÁF mintatájékoztatókat is megfogalmazott az intézmények számára.
Ha a követeléskezelő áthidaló megoldásról dönt, ajánlott, hogy azt az együttműködő ügyfél jövedelmi és vagyoni helyzetének figyelembe vételével tegye meg. Fokozottan kell védeni az együttműködő jelzáloghitel-adósok érdekeit, például úgy, hogy az esetleges jogi eljárás előtt a követeléskezelő hívja fel az adós figyelmét az ingatlan adós általi önálló vagy az intézménnyel közös értékesítésének lehetőségére, a jogi eljárások számottevő költségeinek elkerülése érdekében.
Alapvető követelmény, hogy a követeléskezelők a kapcsolattartás során ne tanúsítsanak se félrevezető se agresszív magatartást az adóssal szemben.
Az intézményeknek a követeléskezelés lépéseiről, a követelések mértékéről és a kapcsolatfelvételekről visszakereshető nyilvántartást kell vezetniük és követeléskezelési szabályzatot szükséges készíteniük.
A PSZÁF az idén tavasszal jogszabály-módosítási javaslatokat is tett a jogalkotó felé a követeléskezeléssel kapcsolatos problémák orvoslása érdekében. Az Európai Bankfelügyeleti Hatóság várhatóan 2013-ra szintén ajánlásokat készít a késedelmes adósok helyzetének kezelése témájában - írta közleményében a PSZÁF.
Forrás: MTI