http://78-131-57-228.static.hdsnet.hu/9-kulfold/2254-kinai-media-merfoldko-az-uj#sigProIdc794ccae88
Mérföldkőnek minősítették kínai szakértők csütörtökön a sajtóban Kína második lopakodójának sikeres próbarepülését, dicsérve a katonai ipart, a tervezés és a gyártás kivitelezőit.
Az ideiglenesen J-31 típusra keresztelt, csökkentett érzékelhetőségű, ötödik generációs vadászgép 31001-es sorozatszámmal ellátott példánya szerdán délelőtt 10 óra 32 perckor emelkedett a magasba, és 11 perccel később már landolt is az északkelet-kínai gyártó cég - Shenyang Aircraft Corporation (SAC) - kifutópályáján. Az új lopakodót két J-11-es vadászgép kísérte a levegőben.
A korábbi, J-20-as, szintén ötödik generációs vadászbombázó prototípusának első repülését épp akkorra időzítették, amikor tavaly januárban Pekingben járt Robert Gates amerikai védelmi miniszter. A J-31-esről készült első fotók pedig akkor kerültek nyilvánosságra, amikor az idén szeptemberben utódja, Leon Panetta vendégeskedett a kínai fővárosban.
Hírek szerint orosz hajtóművel rendelkezik mind a Chengdu J-20-as, mind a Shenyang J-31-es, de úgy tudni, hogy ezeket a későbbiekben hazai gyártásúakkal váltják fel. Szakértők úgy vélik, csakúgy, mint az amerikai F-22-es Raptor és az F-35-ös ötödik generációs harci gépek, a kínaiak is egymást kiegészítve lesznek bevethetők.
A J-31-est láthatóan úgy tervezték, hogy telepíthető legyen repülőgép-hordozókra - állapította meg a Global Times című lap csütörtöki számában Paj Vej, egy repülési szaklap volt szerkesztője. Szerinte elképzelhető, hogy az új gép átveszi a szerepét Kína első szárazföldről indítható vadászgépének, a J-15-ösnek.
Kína az első ország az Egyesült Államok után, amely két ötödik generációs vadászgépet fejlesztett ki. Paj szerint elégedettségre adhat okot az is, hogy a két gép kifejlesztése Kínában lényegében párhuzamosan történt, míg az Egyesült Államokban kilenc év telt el az első és a második megjelenése között.
A vadászgépekkel kapcsolatban ugyanakkor külföldi szakemberek megjegyzik, egyelőre "csupán" annyi bizonyos, hogy "külsőségeikben" lopakodóra emlékeztetnek, de tényleges műszakai adataik, a hajtóművükre, az érzékelőikre, a radarhullámokat elnyelő bevonatukra és egyéb tulajdonságaikra vonatkozó információk nem ismeretesek. Azt sem tudni, hogy tervezik-e sorozatgyártásukat, s ha igen, mikor.
Más szakértői vélemények szerint Kína meggyőzően bizonyította, hogy hatalmas léptekkel és hatékonysággal fejleszti hadiiparát. Akad olyan amerikai szakíró, aki megjegyezte: a J-31-es - úgy tűnik - megszabadult olyan műszaki, adottságbéli korlátoktól, amelyek például az F-35-öst terhelik.
Forrás: MTI